«ΟΙΚΟΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ :

ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ Ή ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ‘ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ’;»

Πρωτ. Στέφανος Στεφόπουλος,

Εφημέριος Ιερού Ναού Αγίων Ταξιαρχών Ιστιαίας - Ιεράς Μητροπόλεως Χαλκίδος.

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΓΛΥΦΑΔΑΣ (ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2017)

 

Σεβασμιώτατε,

Σας ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη Σας προς την αναξιότητά μου και ζητώ την πατρική Σας ευχή ώστε να καρποφορήσει αυτή η προσπάθεια προς δόξαν Θεού και καταρτισμό των ανθρώπων του.

Σεβαστοί Πατέρες και αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί, το θέμα που μου ανέθεσε η εμβριθής περί τα αντιαιρετικά θέματα, ερευνήτρια και ιστορικός, κ. Ελένη Ανδρουλάκη, τυγχάνει δύσκολο καθώς έχει την αναφορά του σε μια διαρκώς διογκούμενη και εξελισσόμενη διεθνή υποκρισία που όμως διαθέτει πολύ ισχυρό και βαθύ φιλοσοφικό υπόβαθρο. Κάθε μέρα έχουμε εξελίξεις στον τομέα αυτόν που δύσκολα κάποιος μπορεί να παρακολουθήσει αφού δεν έχουμε να κάνουμε με μια ελάχιστη άτονη δραστηριότητα κάποιων συνανθρώπων μας αλλά μιλάμε για μια καλά οργανωμένη διεθνή - συγχωρέστε μου την έκφραση αλλά είναι προσωπική πεποίθηση - συνομωσία. Και αυτό μένει να αποδειχθεί!

 

Το υπό διαπραγμάτευση θέμα θα χωριστεί σε 4 ενότητες:

  • Περιγραφή και Φιλοσοφικό υπόβαθρο Οικοκοινοτήτων                                  
  • 3 παραδείγματα οικοκοινοτήτων (1 από την Β. Εύβοια)
  • Οικογιορτές
  • Ορθόδοξη θεώρηση της οικολογίας

                     

ΟΙΚΟΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ

Πριν απ’ όλα ας δούμε πολύ συνοπτικά τι είναι οι οικοκοινότητες.

Αρχικά χρησιμοποιήθηκε ο όρος συνειδητή κοινότητα, για να δηλώσει άτομα που ενδιαφέρονταν ζωντανά για την ίδρυση μιας τέτοιας κοινότητας που μάλιστα είχε τους σκοπούς και επιδιώξεις των σημερινών κοινοτήτων. Το 1948 στις ΗΠΑ γεννήθηκε η FIC (Fellowship of Intentional Communities). Ο R. GILMAN, πολύ αργότερα εισήγαγε τον όρο οικοκοινότητες.

Είναι μικρές ομάδες ανθρώπων (έως 150) που συνήθως αποτελούν και ΜΚΟ.  «Αποτελούν μορφές οργάνωσης της καθημερινής ζωής και συνδέονται μεταξύ τους μέσα από το δίκτυο GEN (Global Ecovillages Network). (www.en-gr, /Άννα Κορακάκη).

Κατά τον Ρόμπερτ Γκίλμαν, ο μικρός αριθμός των μελών επιτρέπει την υγιή κοινωνική και πολιτική δικτύωση. Στις κοινότητες αυτές υπάρχουν όλες οι απαραίτητες συνθήκες και δομές για να μπορούν να συντηρηθούν. Βέβαια, αυτό, στην πράξη αποδεικνύεται εξαιρετικά δύσκολο ιδιαίτερα στην πατρίδα μας που οι κοινότητες αυτές δεν έχουν αναπτυχθεί ακόμα όσο στην Αμερική και την Ευρώπη.

Ζουν σε οικολογικές κατασκευές όπως τα cob (υλικό δόμησης από πηλό, άμμο, άχυρο και νερό. Προσφέρουν σταθερότητα, ασφάλεια, είναι πυράντοχα, αντισεισμικά και φθηνά). Επίσης, τα yurt (παραδοσιακά μογγολικά κατασκευάσματα με ξύλινο σκελετό από λυγαριά και ντυμένα με μόνωση από μαλλί και εξωτερικά με καμβά), και τέλος σε υπόσκαφα.

Μοιράζονται τα πάντα, εφαρμόζουν στη λήψη των αποφάσεων την «συμμετοχική» η «άμεση» δημοκρατία, διακινούν τα προϊόντα τους χωρίς χρήματα (μόνο με ανταλλαγές αγαθών), είναι χορτοφάγοι. Εργάζονται με απώτερο στόχο την «αειφορία», την “βιώσιμη ανάπτυξη” και την προστασία τού περιβάλλοντος. Οι δραστηριότητές τους στη διάρκεια της ημέρας προσομοιάζουν με αυτές ενός κλασσικού αγρότη που δουλεύει τη γη, παράγει, συντηρεί, αγοράζει και πωλεί και επειδή είναι εναρμονισμένες με τις αρχές της καλώς εννοούμενης οικολογίας, γι’ αυτό θεωρούνται και βιώσιμες.

Μεταξύ αυτών των κοινοτήτων, υπάρχουν οι υπαίθριες και οι μη υπαίθριες που δραστηριοποιούνται σε άλλους τομείς. Οι υπαίθριες εμφορούνται από τις μεθόδους της βιολογικής καλλιέργειας, της μόνιμης καλλιέργειας (περμακουλτούρα), της δόμησης σε αυτόνομες κατοικίες, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. (koinoniki-oikonomia.blogspot.gr)

Πρέπει να σημειωθεί στο σημείο αυτό το γεγονός ότι η δημιουργία των κοινοτήτων αυτών προέκυψε ως μια εναλλακτική πρόταση-αντίδραση στα παγκόσμια πολιτικο-οικονομικά δεδομένα. Για το λόγο αυτό, είναι αντικαταναλωτικές, περιφρουρούν την δυνατότητα τους να έχουν αυτάρκεια και αυτονομία και οι αποφάσεις λαμβάνονται με την γνωστή ως “άμεση δημοκρατία”.

Η οργάνωση, τέλος, των οικοκοινοτήτων περιλαμβάνει εναν κοινά αποδεκτό κώδικα “ηθικής” με τελικό σκοπό τη λεγόμενη οικολογική αναρχία.

Σύμφωνα με την Άννα Κορακάκη, οι οικοκοινότητες,

ισχυρίζονται ότι αναζητούν μια καλύτερη κοινωνία και εργάζονται για τη δημιουργία της...προωθώντας την αρμονική συνύπαρξη των μελών, την ατομική και ομαδική εξέλιξή τους με διάφορες τεχνικές επίλυσης συγκρούσεων ...

σαν σύγχρονο κίνημα μετά το '60, είχαν εντυπωσιακή εξάπλωση από τα μέσα της δεκαετίας του '90 και μετά, όπου υπήρξε ένα κίνημα “εξόδου” από τον κυρίαρχο τρόπο ζωής.

Έχει δημιουργηθεί ένα διεθνές δίκτυο τέτοιων κοινοτήτων GEN- Global Ecovillage Network, που τις φέρνει σε επαφή. (http://directory.ic.org/iclist.geo.php). Μέχρι το 2015 ο οργανισμός αυτός αριθμούσε 358 οικοχωριά και οικοκοινότητες παγκοσμίως. (http://elladitsamas.blogspot.gr/2015/12/blog- post_9.html 5-12-17, 12:39, Μαρούλα Τσάγκαρη)

Στην Ευρώπη των 27 υπάρχουν αρκετές κοινότητες και οικοχωριά με 40-100 μέλη όλων των γενεών στην περιφέρεια (πάνω από 400 παρουσιάζονται το 2009).

Συνήθως άνθρωποι της πόλης με διαφορετικές δεξιότητες, έχουν αποφασίσει για το χώρο, τη μορφή και το πλάνο της εγκατάστασης...κοινή διαμονή, κοινές δραστηριότητες, κοινό ταμείο...

Κάποια μέλη τους εξασφαλίζουν συμπληρωματικό η αποκλειστικό εισόδημα από δραστηριότητες εκτός κοινότητας με καταβολή του 20-30% του μισθού στο κοινό ταμείο...

...μπορούν να πάρουν τη μορφή διευρυμένων οικογενειών (όχι γενετικής συγγένειας, αλλά ιδεολογικής συγγένειας και με όλες τις ηλικίες-η τρίτη ηλικία μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη, η επιβίωσή της αδύνατη στο μέλλον από ένα καταρρέον συνταξιοδοτικό σύστημα). Και να εξελίσσονται σε κύτταρα των μελλοντικών χωρικών κοινοτήτων-δήμων.

...θα μπορούσαν να αποφασίσουν την εγκατάσταση στην ελληνική περιφέρεια με τους εξής τρόπους...σε χωριά όπου πεθαίνουν και οι τελευταίοι γερασμένοι κάτοικοι...σε δημόσιες εκτάσεις (ενν. να διεκδικηθούν εκτάσεις που το υπουργείο αγροτικής ανάπτυξης υπόσχεται σε νέους αγρότες!)...5) σε δημοτικές η εκκλησιαστικές εκτάσεις σε συννενόηση καταρχήν με τις αρχές που τις κατέχουν και με κατάληψή τους αν δεν δέχονται να τις παραχωρήσουν...”.

Στην Ελλάδα έχουν καταγραφεί ως τώρα 71 τέτοιες προσπάθειες (Αιγίλοπας, ΚΟΙΝΟ, πηλΟΙΚΟ, Κάτι τρέχει στα Βασιλικά, Ουτοπία, ΠΕΡΚΑ) μεταξύ των οποίων κυριαρχούν οι: “Ενάργεια” η “Δρόμοι Σύνθεσης” στο Πήλιο, το “Πελίτι” στη Δράμα και η ομάδα του Αγίου στα Λουτρά Αιδηψού, Free and Real.

Ακολούθως, θα εξετάσουμε το φιλοσοφικό υπόβαθρο των Οικοκοινοτήτων που όμως ταυτίζεται με τον ασυμβίβαστο με την Ορθόδοξη πίστη Εσωτερισμό.

Ο Εσωτερισμός είναι είδος αποκρυφισμού με θεοσοφικές προεκτάσεις που υποστηρίζει ότι οι διδασκαλίες και τεχνικές που ασκούν οι Μύστες-γκουρού γίνονται αντιληπτές και κατανοητές μόνον από έναν “εσωτερικό” κύκλο ανθρώπων-μυημένων- και όχι από τους πολλούς. Μιλούν για την παγκόσμια σωτηρία που θα προκύψει μέσα από τη γνώση και ένωση με το Σύμπαν. Διδάσκουν πως η ένωση αυτή με το Σύμπαν η αλλιώς με την “συμπαντική ενέργεια” είναι μια διαδικασία και δύναμη που βρίσκεται μέσα στον κάθε άνθρωπο που πρέπει όμως να χρησιμοποιήσει τις ενδεδειγμένες τεχνικές για να διευρύνει τη “συνείδησή” του (διαλογισμός, γιόγκα, αλλαγή σκέψης) σε “συμπαντική συνείδηση”.

Χρησιμοποιούν τις δικές τους “δυνάμεις” και συγκεκριμένες απόκρυφες “ενέργειες” του Σύμπαντος για να φθάσουν τελικά στο στόχο τους που είναι η ανάδειξη του κάθε ανθρώπου η Εαυτού (Υπερ-εγώ) σε θεότητα.

Δεν υπάρχει γι’ αυτούς προσωπικός Θεός και πολύ περισσότερο, βεβαίως, Τριαδικός Θεός. Ούτε Θεία Χάρις, ούτε σωτηρία αφού μάλιστα ως σωτηρία εννοούν την ένωση ανθρώπου-Σύμπαντος.

Προσέξτε τώρα ένα κείμενο-διακήρυξη μιας εκ των οικοκοινοτήτων που θα παρουσιαστούν παρακάτω (www.freeandreal.org/research/, 27- 3- 2013, 07:42) “...οδεύοντας προς την άριστη υγεία και πετυχαίνοντάς την, ο οργανισμός σου επανακτεί τις δυνάμεις με τις οποίες γεννήθηκε και στις τρεις υποστάσεις του- ενώνεται με τον ομφάλιο λώρο της γης, στηρίζεται επιτέλους στις δικές του δυνάμεις, γίνεται ακλόνητος σωματικά, άπειρος νοητικά και ανεπηρέαστος ψυχολογικά- και τις οποίες δυνάμεις όταν θυμηθεί να χρησιμοποιεί άριστα, θα είναι σε θέση να δει το ρόλο του και το πραγματικό μέγεθός του μέσα στον υπερ-οργανισμό της Γαίας και κατ’ επέκταση στον συμπαντικό υπερ-οργανισμό και άρα να καταλάβει και να δώσει νόημα στη ζωή”!!!

Τα της Γαίας, ως θεότητας, έχει αναφερθεί εκτενώς σε άρθρα της η κ. Ελένη Ανδρουλάκη. Εγώ επιλέγω εξ όλων αυτών την λίαν κατατοπιστική περιγραφή της Γαίας : “είναι οργανισμός ζων, με πλήρη συνείδηση, που διαχειρίζεται το κλίμα ως ενσυνείδητος οργανισμός”!

Βασικότατη θεωρία και αυτή του Κρισναμούρτι που οδηγεί στη Νέα Γη όπου κυριαρχεί όχι η γη και ο άνθρωπος, αλλά μια στυγνή, απρόσωπη, εχθρική προς την ανθρωπότητα δικτατορία.

Ας δούμε τώρα 3 αντιπροσωπευτικές προσπάθειες με σκοπό την δημιουργία οικοκοινότητας από 3 διαφορετικές ομάδες. Προωθούν διαφορετικό “προϊόν”, με κοινό όμως στόχο. Πρόκειται για το γνωστό μας Πελίτι, την Ενάργεια και την ομάδα Free and Real.

Με τα δύο πρώτα έχουν ασχοληθεί άλλοι πριν από εμένα, και πιο αναλυτικά η κ. Ανδρουλάκη. Γι’ αυτο, δεν έχω πρόθεση να κάνω εκ νέου παρουσίαση, αλλά μόνο να δείξω πως αυτές οι ομάδες συνδέονται μεταξύ τους και ίσως και κάποια δραστηριότητα που δεν έχει γίνει ακόμη ευρέως γνωστή.

Όσον αφορά στο Πελίτι, ξέρετε, είμαι σίγουρος, πως προωθεί ως προμετωπίδα την διάσωση καθαρών, παραδοσιακών ποικιλιών σπόρων. Θεμιτό και επιβραβεύσιμο, αφού όντως είχαν αρχίσει να εξαφανίζονται μαζί με τις παλαιότερες γενιές αγροτών οι παραδοσιακές υγιεινές και ανθεκτικές στις κλιματικές συνθήκες της πατρίδας μας , ποικιλίες των διαφόρων καρπών. Εδώ όμως δεν μείναμε στη διάσωση και διάδοσή τους.

Σύμφωνα με τον ιδρυτή του «Πελίτι» αυτό ιδρύθηκε με σκοπό :  

«α) τη συλλογή, διατήρηση και διάδοση των σπόρων ντόπιων ποικιλιών,

β) την ανταλλαγή αγαθών και υπηρεσιών χωρίς τη μεσολάβηση τού χρήματος και

γ) τη δημιουργία μιας εναλλακτικής κοινότητας με κύριο άξονα τη διατήρηση των ντόπιων ποικιλιών». (www.drosostalida.com/centers3.asp?id=570)

Όμως, στην επίσημη ιστοσελίδα τους διαβάζουμε τα εξής αποκαλυπτικά : “Εμείς οι ίδιοι οδηγούμε τα γεγονότα με τη στάση και τη σκέψη μας...

Εστιάζουμε την προσοχή μας στα θετικά πράγματα που γίνονται και αυτά ως δια μαγείας αυξάνουν...

Δε γνωρίζουμε τι είναι το καλό και τι το κακό. Δε γνωρίζουμε γιατί γίνονται κάποια γεγονότα.

Αν δούμε τα πράγματα μέσα στην πορεία του χρόνου, αυτό που σήμερα είναι πόνος αύριο θα είναι χαρά και μετά μπορεί να είναι πάλι πόνος και ούτω καθεξής.

Η σκέψη μας είναι πολύ δυνατή και αρκετή για να κατευθύνει τα πράγματα. Όλοι μαζί έχουμε ακόμη πιο μεγάλη δύναμη.

Δεν πολεμάμε με κανέναν έξω από μας, αυξάνουμε τη συνειδητότητά μας και αυτό είναι αρκετό για να φέρει τεράστιες αλλαγές”.

Το Πελίτι τάσσεται υπέρ της βιοποικιλότητας της γεωργίας και της ποικιλότητας των λαών, γλωσσών, της κουλτούρας, της διαφορετικότητας γενικότερα των κοινωνιών κ.λ.π

Η δεύτερη περίπτωση είναι η Ενάργεια που εδρεύει στο Χόρτο του Πηλίου αλλά μάλλον έχει αποτύχει ως εγχείρημα λόγω μη εκδήλωσης ενδιαφέροντος των απαραίτητων μελών και συνεχίζει περισσότερο ως “Δρόμοι Σύνθεσης”, μια διεθνής ΜΚΟ, μέλος του ECOSOC του ΟΗΕ. Η ΜΚΟ αυτή φέρεται ως η ενισχυτικός φορέας της Ενάργεια και επιδίδεται κυρίως στην προώθηση των γνωστών αμφιλεγόμενων εκπαιδευτικών προγραμμάτων Ισορροπημένα Πρώτα Βήματα ή Balanced Beginnings.

Ανάμεσα στους σκοπούς της ΜΚΟ, η δημιουργία ενός “Πλανητικού Πολιτισμού Σοφίας”, “Πλανητικής Ειρήνης και Ελευθερίας”, “Ενότητας της Ανθρωπότητας με τη φύση”...

Παλαιότερα είχε κυκλοφορήσει και βιβλίο σχετικό με την περμακουλτούρα και την βιοδυναμική γεωργία του Ρούντολφ Στάϊνερ ενώ φαίνεται να υπάρχει και σχετική εκδοτική συνεργασία με τις Εκδόσεις “Λευκό Κυπαρίσσι” που ως γνωστόν προωθεί τα ανθοϊάματα της αποκρυφιστικής οικοκοινότητας Findhorn της Σκωτίας.

Περισσότερο θα επιμείνω στην 3η ομάδα, αυτή των Free and Real, που εδρεύουν στο χωριό Άγιος στα Λουτρά Αιδηψού. Τυγχάνει να παρακολουθώ στενά την δραστηριότητά τους καθώς μένω μόνιμα στο χωριό αυτό.

Η κίνηση αυτή είναι, φαίνεται, από τις πιο προωθημένες αν όχι η πιο προωθημένη στα θέματα που μας απασχολούν και συνιστούν επίσης ΜΚΟ. Το όνομά τους, καθώς λένε, προέρχεται από τις εγγλέζικες λέξεις Freedom of Resources for Everyone, Everywhere. Respect, Equality, Awareness, Learning. (Ελευθερία Πόρων για Όλους, Παντού. Σεβασμός, Ισότητα, Αντίληψη, Γνώση).

Είναι χορτοφάγοι, ασχολούνται με την φυσική καλλιέργεια, την περμακουλτούρα, τις εναλλακτικές θεραπείες και προγραμματίζουν σχεδόν 2 φορές το μήνα, σεμινάρια και βιωματικά εργαστήρια τα οποία παρακολουθούν κυρίως αλλοδαποί και λίγοι μεγαλοαστοί. Απούσα και δύσπιστη παραμένει ευτυχώς η τοπική κοινωνία.

Συνεργάζονται με τον καλλιεργητή Παναγιώτη Μανίκη που προωθεί τη μέθοδο της φυσικής καλλιέργειας, με το ΠΕΛΙΤΙ, διεθνώς γνωστούς ακτιβιστές όπως η Ινδή Βαντάνα Σίβα που στηρίζει παγκοσμίως τη θεωρία της ελευθερίας των σπόρων, με άλλες οικοκοινότητες, ντόπιους παραγωγούς βιολογικών προϊόντων και εμπόρους για την προμήθεια των πρώτων υλών που χρησιμοποιούν.  

Έφτιαξαν τις πρώτες καλύβες μογγολικού τύπου (yurt) κατ’ αρχάς στον Αγιόκαμπο και αργότερα σε έκταση 12 στρεμμάτων πάνω από το χωριό Άγιος Λουτρών Αιδηψού, στο όρος Τελέθριο (εξ ου και το όνομα του οικοχωριού «Telethrion Project»). Σήμερα, στο χώρο αυτό δεσπόζει το πρώτο μεγάλο κτίριό τους, ο γνωστός στους ντόπιους ως “θόλος” όπου φιλοξενούνται εκδηλώσεις της κοινότητας-κυρίως μαθήματα γιόγκα και διαλογισμού.

Επίσης, κατασκεύασαν μεγάλη τεχνητή λίμνη όπου θα συγκεντρώσουν βρόχινο και άλλο πόσιμο νερό και μετά θα δημιουργήσουν αρδευτικό σύστημα για τους κήπους τους, παρεμβαίνοντας όμως στο περιβάλλον με τον ίδιο τρόπο που κόπτονται και αντιδρούν σε άλλες περιπτώσεις. Σε πρόσφατη ανάρτησή τους διατείνονταν πως μεταξύ των στόχων δημιουργίας της λίμνης ήταν και η “αλλαγή του μικροκλίματος της περιοχής”! Ποιόν ρώτησαν; Από ποιόν πήραν σχετική άδεια; Πόσες μελέτες εκπόνησαν για το σκοπό αυτό; Καμμία ενέργεια. Μόνο θεωρίες! Άλλωστε, ποιον θα μπορούσαν να ρωτήσουν αφού στην πρώτη τους ιστοσελίδα η οποία και κατέβηκε μετά, γινόταν λόγος εκτός από τις γνωστές φλυαρίες περί μείωσης του παγκόσμιου πληθυσμού όπως επιτάσσει η περμακουλτούρα του ΟΗΕ, έγραφαν για ανυπακοή σε κάθε τοπική, εθνική και υπερθενική αρχή.

Η ομάδα αυτή, όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα www.trelataxidia.blogspot.gr/ , εμπνεύστηκε τη δημιουργία της από τις ταινίες zeit geist (δηλ. πνεύμα τών καιρών). Πρόκειται περί 3 (ως σήμερα) ταινιών-«ντοκυμαντέρ» τού Peter Joseph που έχουν δημιουργήσει ένα ολόκληρο παγκόσμιο νεοποχίτικο κίνημα που σκοπό έχει να αποδομήσει και κατηγορήσει με πολύ έντονο τρόπο τη δομή, οργάνωση και τις αξίες τού σύγχρονου κόσμου, προτείνοντας παράλληλα ένα νέο τρόπο σκέψης και αντίληψης. Με τελικό στόχο την εγκαθίδρυση μιας νέας στυγνής παγκόσμιας δικτατορίας με προσωπείο την αλληλεγγύη, την άνετη ζωή, την αφθονία τών αγαθών, την «παγκόσμια αρμονία φύσης και ανθρώπων», την φυτοφαγία, την αειφόρο ανάπτυξη, την «πράσινη» ενέργεια και ανάπτυξη.

Την καταστροφή τού περιβάλλοντος και την επικείμενη επιβολή τής Νέας Τάξης Πραγμάτων στον πλανήτη χρεώνουν στις 3 μονοθεϊστικές θρησκείες Χριστιανισμό, Ιουδαϊσμό και Ισλάμ- κυρίως δε τον Χριστιανισμό (συγχέοντας, βεβαίως, και μη διακρίνοντας μεταξύ Ανατολικής και Δυτικής Χριστιανοσύνης). Οι ταινίες zeit geist, με πηγές από τον μασωνικό και εσωτεριστικό –κυρίως- χώρο, βρίθουν ανακριβειών, λαθών, ύβρεων, βλασφημιών κατά τού Προσώπου τού Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, καθώς και πολλών αλλοιώσεων και παρερμηνειών τής Αγίας Γραφής. Όλα τα ντοκυμαντέρ αυτής της σειράς του zeitgeist, προβάλλονται στο Free and Real TV

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ένα άλλο ντοκυμαντέρ που μετέφρασε , επιμελήθηκε και προβάλλει μέσα από την ιστοσελίδα της η Free and Real tv, το «Kymatica». Στην εσωτεριστικού περιεχομένου ιστοσελίδα www.metafysiko.gr/?p=5075 διαβάζουμε κριτική σχετικά μ’ αυτό το ντοκυμαντέρ : «Το Εγώ είναι το Σύμπαν, το Α και Ω, ο Θεός και το Άπειρο. Το μόνο που εξελίσσεται…». Γίνεται, κατόπιν, αναφορά στους ενεργειακούς μεσημβρινούς και τα δήθεν 7 ενεργειακά κέντρα τού ανθρώπου (τσάκρας)- θεωρία ινδουϊστικής προέλευσης. Στη συνέχεια, ο δημιουργός τής ταινίας αναφέρει σχετικά με τη συμπαντική συνειδητότητα : «Η συνείδησή μας έχει ενεργειακό πεδίο που καθορίζει τη μορφή τών οργανισμών. Είναι η δημιουργική δύναμη ολοκλήρου τού σύμπαντος. Τής έχουν δοθεί πολλά ονόματα όπως Θεός, Γιαχβέ, Κρίσνα, Φύση, Πεδίο και Θείο».

      Άλλες ταινίες που προβάλλουν μέσα από τις ιστοσελίδες τους η βλάσφημη Religulous (από τις λέξεις religious- θρησκευτικός και ridiculous- γελοίος ή σε ελεύθερη απόδοση –Πίστευε και γέλα). Στη διαφημιστική αφίσσα τής ταινίας παρουσιάζονται εκπρόσωποι τών 3 μονοθεϊστικών θρησκειών ως πίθηκοι. Στην ταινία, εξάλλου, The Root of all Evil (Η ρίζα όλων τών κακών) τού Richard Dawkins ο Απόστολος Παύλος χαρακτηρίζεται σαδομαζοχιστής και μοχθηρός, ενώ ο Κύριός μας-άπαγε τής βλασφημίας- παλαβός γιατί με τη Σταύρωση Του προσπαθεί να εντυπωσιάσει μόνο τον εαυτό του!!! Τέλος, στην ταινία Esoteric Agenda την οποία επίσης επιμελήθηκε η εν λόγω ομάδα, ο Χριστιανισμός παραλληλίζεται με την αρχαία Αιγυπτιακή θρησκεία και αναφέρεται ανερυθρίαστα πως το αίμα στο άγιο Ποτήριο δεν είναι το αίμα τού Χριστού, αλλά αναπαράσταση τού αίματος που βγαίνει από τη μήτρα κατά τη διάρκεια τής εμμήνου ρήσης!!!

Στην επίσημη ιστοσελίδα τους www.freeandreal.org/research  αποκαλύπτουν πως, μεταξύ άλλων, κάνουν πράξη «όλη την έρευνα και τη γνώση τής ανθρωπότητας σε ότι αφορά την…ενσυναίσθηση (πνευματισμό)…»! Το ίδιο γίνεται και με την εφαρμογή τής βιοδυναμικής γεωργίας τού Rudolph Steiner. Στην οικοκοινότητα Findhorn τής Σκωτίας, η οποία ιδρύθηκε από το μέντιουμ Ellen Caddy διδάσκεται ότι «τα πνεύματα τής φύσης δίνουν οδηγίες για την καλλιέργεια των λαχανικών»- δια τού πνευματισμού βεβαίως, όπως αναφέρει η κ. Ελένη Ανδρουλάκη στην αναρτημένη στο διαδίκτυο ανάλυσή της (www.alopsis.gr).

Κλείνοντας με την παρουσίαση τής ομάδας Free and Real, αναφέρουμε πως υπάρχει πολύ στενή συνεργασία τους με τον βιοκαλλιεργητή Παναγιώτη Μανίκη, ο οποίος έφερε και προωθεί στην Ελλάδα τη «φυσική καλλιέργεια» τού βουδδιστή Masanubo Fukuoka.

Ας περάσουμε τώρα στο 3ο μέρος της αποψινής παρουσιάσεως που είναι μια αναφορά στις λεγόμενες οικογιορτές, ή γιορτές ελευθερίας των σπόρων. Πρόκειται περί οικολογικού ενδιαφέροντος εκδηλώσεις όπου παρουσιάζονται θέματα που αφορούν την διάσωση και διάδοση των ντόπιων ποικιλιών και γι’ αυτό σχεδόν πάντα πρωτοστατεί το ΠΕΛΙΤΙ, για θέματα ανταλλακτικης και συνεργατικής οικονομίας, τρόπους καλλιέργειας, προσφέρονται η πωλούνται βιολογικά προϊόντα από μικροπαραγωγούς, κ.λ.π.

Μαζί με αυτά όμως, προβάλλονται και εναλλακτικές θεραπείες και ήπιες πολεμικές τέχνες, συχνά άγνωστες στο ευρύ κοινό, όπως το tai chi, το chi qong, το tai chi chuan, κ.α. Ενίοτε προβάλλονται και σχετικά ντοκυμαντέρ-κυρίως οι εκδόσεις του zeitgeist.

Στην ιστοσελίδα του ΠΕΛΙΤΙ, www.peliti.gr υπήρχε ανακοίνωση προ ετών για την 3η Γιορτή Ανταλλαγής Σπόρων στο Αυλωνάρι. Εκεί πραγματοποιήθηκε “Εργαστήρι Φυσικής Καλλιέργειας” του Φουκουόκα. Σε ανάλογη γιορτή δε, στο Σκουντέρι, προβλήθηκε η βουδιστικής φιλοσοφίας περμακουλτούρα.

Πολεμικές τέχνες διαφημίστηκαν σε γιορτή στη Θεσσαλονίκη (www.ecofestival.weebly.com), όπως τα tai chi και chi qong και yoga.

Στο διαφημιστικό φυλλάδιο του 3ου innercamp που διοργάνωσε η ομάδα “Δρόμοι Σύνθεσης”, παρουσιάστηκε η περμακουλτούρα και η οικοψυχολογία.

Στην επίσημη ιστοσελίδα της οικοκοινότητας “Κύτταρο Νέας Γης”, έγινε και πιο αναλυτική διαφήμιση των δράσεων :

Chi Qong – Ενεργειακή Άσκηση” η “Εργασία με την Ενέργεια”

Yoga, Tai Chi Chuan – Κίνηση, διαλογισμός, πολεμική τέχνη, εξισορρόπηση ενέργειας, τέχνη νοητικής καλλιέργειας...πνευματικής διαύγειας.

Εξαπλώνονται τελευταία παντού στη χώρα μας γιορτές όπως αυτές της “Ελευθερίας της γης” η της “ελευθερίας των σπόρων” που σύμφωνα με τους συντελεστές του Κύτταρου Νέας Γης “συνιστούν μεγάλα οικολογικά φεστιβάλ που αποτελούν ένα πραγματικό ζυμωτήριο ιδεών και πρακτικών εφαρμογών που μας οδηγούν ένα βήμα κοντύτερα στη συλλογική συνείδηση, στην οικολογία, στην αλληλεγγύη, στην ελευθερία”. (www.ecofestival.weebly.com)

Κατά περίπτωση και τόπο, βλέπουμε να μυούνται οι επισκέπτες τέτοιων δραστηριοτήτων άθελά τους σε εναλλακτικές θεραπείες οπως η αγιουρβέδα, η ρεφλεξολογία, η ομοιοπαθητική, διάφορα είδη μασαζ, γιόγκα (χάθα, τάντρα παουερ, ακρο, κ.α.)

Στην Εαρινή Συνάντηση Ηρακλείου, τον Μάϊο του 2010 παρουσιάστηκε η φυσική καλλιέργεια και ακόμη η αποκρυφιστική οργονοθεραπεία.

Παρόμοια και στην 3η Οικογιορτή Κατερίνης το 2015 συμμετείχαν στα βιωματικά λεγόμενα εργαστήρια και “θεραπευτές”!

Τελευταία, το ΠΕΛΙΤΙ καθώς και ο Καλλιεργητής Π. Μανίκης μπήκαν στα σχολεία. Διοργανώνονται, πιθανόν εν αγνοία των Διευθυντών, Σεμινάρια Εκπαιδευτικών, Γονέων και Μαθητών στα πλαίσια εργασιών στους νεοφερμένους σχολικούς κήπους και λαχανόκηπους που δεν είναι όμως εξέλιξη των μαθημέτων Φυσικής Ιστορίας και των πειραμάτων καΙ των Φυτολογίων της εποχής μας, αλλά εξυπηρετούν εκτός από τις μαθησιακές ανάγκες, και τους σκοπούς της Ν. Εποχής. Γι’ αυτό διαβάζουμε στο διαδίκτυο συνεργασίες όπως του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ασπροπύργου με το ΠΕΛΙΤΙ. Εκεί πραγματοποιήθηκε Σεμινάριο “Πολλαπλής λειτουργίας του σχολικού κήπου θεμελιωμένη στην έννοια της αειφορίας για εκπαιδευτικούς”.

Επίσης, το 2ο Νηπιαγωγείο Ζεφυρίου (10-12-2013) όπου εκπαιδευτικοί και μαθητές παρακολούθησαν βιωματικό σεμινάριο με την καθοδήγηση του Π. Μανίκη, του ανθρώπου που δηλώνει άθεος και προωθεί στην Ελλάδα τη μέθοδο καλλιέργειας του Φουκουόκα.

Φαίνεται, λοιπόν, ότι οι σχετικές “Γιορτές” αποτελούν άριστο προπαγανδιστικό μέσο των φιλοσοφιών των ανατολικών θρησκειών, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχουν άνθρωποι, συλλογικότητες και θεσμοί που δεν ενδιαφέρονται αληθινά για την προστασία της φύσης.

Στο 4ο και τελευταίο μέρος της παρουσίασης αυτής θα γίνει λόγος και θα προταθεί η Ορθόδοξη λύση του προβλήματος της προστασίας της γης και της παρουσίας του ανθρώπου ως διαχειριστού αυτής.

Οι συντελεστές των οικοκοινοτήτων δεν φαίνεται να είναι ειλικρινείς, αφού δεν αρκούνται στο να μάς διδάξουν τις θεωρίες τους για το πώς θα επιστρέψουμε σε ένα πιο φυσικό τρόπο ζωής. Μάλλον επιζητούν, με πρόσχημα την οικολογία, να μάς παραπλανήσουν ως Ορθόδοξους Χριστιανούς. Διαφορετικά, γιατί τόσο μίσος, τόση λάσπη, τόσες βλασφημίες κατά τού Προσώπου τού Κυρίου ημών Ιησού Χριστού;

     Πώς συνδυάζεται η αγάπη στη γη με το μίσος κατά τού Χριστού; Πώς συμβιβάζεται η εκ πρώτης όψεως καλή ανησυχία για το περιβάλλον και το ενδιαφέρον τους για την παραδοσιακή γεωργία, την αειφόρο ανάπτυξη, την ενίσχυση τής τοπικής παραγωγής, τους καθαρούς-μη μεταλλαγμένους- σπόρους, τις εναλλακτικές (φιλικές προς το περιβάλλον) πηγές ενέργειας, κ.λ.π. με μια παγκοσμίως επιβεβλημένη και πιθανόν βιαίως ενεργοποιημένη νέα συμπαντική συνειδητότητα; Μια νέου τύπου στυγνή δικτατορία εις αντικατάστασιν τής παλαιάς; Μια παγκόσμια κοινότητα, κατακερματισμένη σε πολλές οικοκοινότητες, με περίεργους νόμους και ψυχοφθόρα αμφισβητούμενα «πιστεύω»; Με μια παγκόσμια κυβέρνηση -  μετασχηματισμένο μόρφωμα των προδρομικών αντίχριστων οργανώσεων ΟΗΕ ΟΥΝΕΣΚΟ, ΓΙΟΥΝΙΣΕΦ, ΜΠΙΛΝΤΕΡΜΠΕΡΓΚ, G 5, G8, G12, G20 κ.λ.π. και μιας παγκόσμιας θρησκείας με τον Αντίχριστο επικεφαλής τών ευρέως ή και καθολικά εφαρμοσμένων ανατολικών θρησκειών!     

     Μετά τα όσα ειπώθηκαν παραπάνω, έγινε απολύτως σαφές ότι η «μόδα» τών οικοκοινοτήτων δεν είναι καθόλα συμβατή με την Ορθόδοξο πίστη. Γιατί δεν αποβλέπει στη σωτηρία των ανθρώπων και τη σωστή διαχείριση τών πόρων τής γης, αλλά στην άνευ όρων και ορίων θεοποίηση τού ανθρώπου και της άψυχης γης.

Στο σημείο αυτό, σημαντικό είναι να μνημονευθεί το ψεύδος που διαδίδουν οι συντελεστές των οικοκοινοτήτων και το οποίο υπογραμμίζει ο Επίσκοπος Καρπασίας Κύπρου Θεοφιλέστατος κ.κ. Χριστοφόρος, ότι “Η Γαία είναι ένα ζωντανό ον...οι τελετουργίες μας είναι μια επίκληση στο πνεύμα της γηςκαι μια ώθηση για πνευματική αφύπνιση...για να σωθεί η φύση σήμερα από την οικολογική καταστροφή, είναι άμεση ανάγκη να στραφούμε στη λατρεία της φύσης...”!

     Οπωσδήποτε, δεν είναι δυνατόν να δαιμονοποιηθούν όλες οι προσπάθειες για την αποτελεσματική προστασία τού περιβάλλοντος, ούτε και να λογιστούν όλοι όσοι καταφεύγουν σ’ αυτές τις ομάδες και οικοκοινότητες ως συνειδητοί οπαδοί τού Αντιχρίστου. Απ’ την άλλη όμως, με τη συμμετοχή στις συχνά ,φαινομενικά, μόνο, οικολογικές δραστηριότητες των οικοκοινοτήτων και κίνδυνος αλλοιώσεως του φρονήματος των Ορθοδόξων διαφαίνεται και προστασία τού περιβάλλοντος δεν επιτυγχάνεται. Γιατί;

     Διότι υγιής και σίγουρα αποτελεσματική είναι μόνο η Ορθόδοξη οικολογία. Αυτή που διδάσκει πως ο άνθρωπος όπως και τα πάντα στη φύση που μάς περιβάλλει δημιουργήθηκαν από τον Θεό καλά λίαν- δηλαδή τέλεια.

     Αυτή που διδάσκει την αγάπη στα φυτά, τα ζώα, τα πάντα στον πλανήτη ως ορατές  αποδείξεις τής παντοδυναμίας και πανσοφίας τού Αγίου Τριαδικού Θεού.

     Αυτή που διδάσκει ότι η αγάπη στο περιβάλλον είναι υποχρεωτική για τον πιστό Χριστιανό ως δογματική ακολουθία.

     Αυτή που διδάσκει πως από την πτώση των Πρωτοπλάστων και την εξορία από τον Παράδεισο, μαζί με την ανθρωπότητα «συστενάζει και συνωδίνει» και η άψυχη φύση.

     Αυτή που διδάσκει ότι πραγματικοί οικολόγοι είναι μόνο οι άγιοι και οι θεούμενοι, κατά Χάριν. Γιατί αυτοί καθάρισαν την καρδιά από τα πάθη τους, πέρασαν στον φωτισμό τού νου και πορεύονται στην κατά χάριν θέωση γευόμενοι ψήγματα τής δόξης τού Θεού από την ζωή αυτή ακόμα. Λούζονται στο Θαβώρειο Φως, αποκτούν παιδική αγνότητα και ανεπιτήδευτο αθώο ύφος, αγαπούν πρωτίστως τον Θεό και τον άνθρωπο και κατόπιν όλη την πλάση. Θυμηθείτε πώς ο άγιος Γεράσιμος ο Ιορδανίτης συνομιλούσε με το λιοντάρι, ο άγιος Σεραφείμ τού Σάρωφ με μια αρκούδα, ο Άγιος Παΐσιος με τα άγρια πουλιά, ο άγνωστος στους πολλούς γέρων Ραφαήλ στην Αμπελακιώτισσα με ένα τσακάλι! Η φύση δεν εκδικείται τους αγίους. Υποτάσσεται και υποκλίνεται σ’ αυτούς. Γιατί ακόμη και τα ζώα, με την παραχώρηση του Θεού, διακρίνουν εκείνη την αγάπη που είχαν γι’ αυτά οι πρωτόπλαστοι.

      Ας θυμηθούμε τη Μεταμόρφωση τού Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Βλέπουμε στη λάμψη των ιματίων τού Κυρίου και τής φύσης γύρω Του μια εξόχως δυνατή πτυχή τής μεταλαμπάδευσης τής λάμψης τής καρδιακής καθάρσεως από τον άνθρωπο στην άψυχη και άλογη φύση.

Μόνο όταν ο άνθρωπος μεταμορφώσει, με τη βοήθεια τής θείας χάριτος τα πάθη του, όταν γίνει καλός και διαρκώς αγωνιζόμενος Χριστιανός, μόνο τότε η λάμψη τής δικής του καρδιακής καθαρότητος θα μεταλαμπαδευτεί και σ’ όλη την πλάση γύρω του. Τότε θα εξαγιαστεί και η φύση. Τότε και ο άνθρωπος θα ξέρει πώς θα  προστατεύσει αποτελεσματικά αυτήν, κι εκείνη θα πάψει να «συνωδίνει». Είναι, άλλωστε, γνωστό πως στα γεγονότα που θα συμβούν κατά την ένδοξη Δευτέρα Παρουσία τού Κυρίου η γη, ο ουρανός, τα πάντα θα αλλάξουν. Για να είναι και πάλι «καλά λίαν» στους ατελεύτητους αιώνες των αιώνων.

        Κλείνω την εισήγησή μου με μια πολύ ωραία τοποθέτηση τής Ιεράς Συνόδου τής Εκκλησίας τής Ελλάδος που ανακεφαλαιώνει με τον καλύτερο τρόπο όσα ειπώθηκαν παραπάνω (έντυπο «Προς το Λαό», Νο 32, Ιούνιος 2002 με θέμα «Οικολογική Συμπεριφορά και Ευθύνη των Χριστιανών»).

     «Το οικολογικό ήθος των χριστιανών όλου τού κόσμου είναι, δυστυχώς, αμφιλεγόμενο. Υπάρχει το ΝΑΙ και το ΟΧΙ…το ΟΧΙ, η αρνητική στάση, οφείλεται κατά κανόνα στην αυτονομία τού συγχρόνου ανθρώπου έναντι τής θείας αποκάλυψης και τής θεϊκής αυθεντίας. Στην περίπτωση αυτή έχει εφαρμογή

ο λόγος τού Ντοστογιέφσκι : ‘Εάν δεν υπάρχει Θεός, τότε όλα επιτρέπονται. Η άρνηση τής ύπαρξης και τής κυριότητας τού Θεού στον κόσμο και η αυθαίρετη αυτοανακήρυξη τού ανθρώπου ως μόνου ‘αφεντικού’ και εξουσιαστή τού σύμπαντος, αποτελούν το συνεχιζόμενο, μέχρι τις μέρες μας προπατορικό αμάρτημα τής ανθρωπότητος. Το σύγχρονο οικολογικό πρόβλημα είναι ασφαλώς συνέπεια και αποτέλεσμα τής ‘Ύβρεως’ αυτής τού ανθρώπου, με την αρχαιοελληνική σημασία τής λέξης.

     »Η οικολογική συμπεριφορά των Ορθοδόξων Χριστιανών βασίζεται σε ορισμένες αρχές…α) Η Φύση είναι οίκος τού Θεού : Ο Θεός είναι ο Δημιουργός και Ιδιοκτήτης της…Η παρουσία τού Θεού είναι διαρκής σε όλη την κτίση…

     β) Η ιερότητα τού υλικού στοιχείου : …η ιερότητα αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι δημιουργήθηκε από τον Θεό ‘εκ τού μηδενός’…Ο Θεός δεν εγκατέλειψε και δεν αυτονόμησε τον κόσμο, μετά τη δημιουργία, αλλά έθεσε μέσα του πνευματικές αρχές και τρόπους αγωγής τού ανθρώπου και δεσμούς διαπαιδαγωγήσεώς του, κορυφουμένους στην επίγνωση τού Δημιουργού του.

     γ) Η θετική αξία τού μεταπτωτικού κόσμου : Η αξία τού υλικού κόσμου παραμένει και μετά την πτώση τού ανθρώπου και τη συμπαράσυρση μαζί του τής κτίσης…αυτό συνέχισε, χάρη στην προνοητική και συντηρητική δύναμη που τού εμφύτευσε ο Θεός, να πορεύεται μέσα από φυσικές καταστροφές και αναγεννήσεις.

     δ) Η υπεύθυνη κυριαρχικότητα τού ανθρώπου στο φυσικό περιβάλλον : Η εντολή τού Θεού ‘κατακυριεύσατε τής γης’ δεν είναι ‘άδεια’ για να προχωρήσει ο άνθρωπος σε μια ασύδοτη και αλόγιστη καταστροφή τού περιβάλλοντος. Αλλά, είναι θεόσδοτο χάρισμα, για υπεύθυνη διαχείριση και διακυβέρνηση τού φυσικού κόσμου…ο  άνθρωπος προσφέρει (έτσι) τιμή και δόξα στο Δημιουργό του…

     ε) Η κατάχρηση είναι ασέβεια προς τον Δημιουργό : Η κατάχρηση…εκφράζει άρνηση σεβασμού προς το Θεό…Σύμφωνα με την Αποκάλυψη τού Ιωάννη η καταστροφή τού περιβάλλοντος οφείλεται στην αρνησιθεία τής εξουσίας που υποδουλώνει και εξανδραποδίζει τους ανθρώπους. Η άρνηση τής Θείας Δημιουργίας εκφράζεται ως λατρεία τής κρατικής εξουσίας στο πρόσωπο τού ενός άρχοντα και συνοδεύεται από τον απόλυτο έλεγχο τού οικονομικού και εμπορικού βίου τών πολιτών (Αποκ. 13, 16). Η αντίθεη αυτή οικονομική μονοκρατορία, η απόλυτη κυριαρχία επί τής ύλης αποτελεί συνέχεια τού προπατορικού αμαρτήματος με την παρακοή τών πρωτοπλάστων στην εντολή να παραδεχθούν την θεϊκή κυριότητα στη Φύση.

     στ) Είμαστε υπόλογοι έναντι τού Θεού…

     ζ) Η χριστιανική διδαχή δεν σταματάει στο χρονικό τέλος τού κόσμου, αλλά προχωρεί στο μεταϊστορικό, καινούργιο και άφθαρτο φυσικό περιβάλλον τής αιωνιότητος, τής 8ης ημέρας…η κτίση αποκαθίσταται στο πρότερό της κάλλος…Τώρα προβάλλει ο καινός ουρανός και η καινή γη, ΟΠΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙ Η ΑΡΜΟΝΙΑ ΚΑΙ ΒΑΣΙΛΕΥΕΙ Ο ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΑΠΟΥΣΙΑΖΕΙ ΚΑΘΕ ΔΑΙΜΟΝΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΠΟΥ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΔΙΑΤΑΡΑΞΕΙ ΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΩΝ, ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΚΑΙ ΚΤΙΣΕΩΣ… (Αποκ. 22, 3-5)».